27 August 2012

Papan tanda.



Thanks to papan tanda sebab memudahkan kita. betul tak? kalau kita confuse arah mana nak pergi, kita akan cari papan tanda kan? Hmm bagusnya ada papan tanda ni kan. Takdelah kita sesat...

Eh, dah ada papan tanda pun still ada yang sesat jugak? Kenape ye?

1. dah nampak papan tanda tu, tapi degil...nak jugak ikut arah lain.
2. Tak jumpe papan tanda yang betul.
3.Tak faham papan tanda tu tulis apa. *contohnye kalau pergi oversea gitu

Kes pertama tu memang cari pasal. Degil la katakan. Mungkin ni kategori orang bodoh sombong...kan?
Yang second tu pulak, kesian jugak kan? Dia salah tengok papan tanda... dah tersesat
Lastly tu pun masalah gak, pergi Thailand *contoh tapi tak tau berbahasa thailand...end up tak faham signboard tu tulis ape...sesat jugak

Ni apekes aku dok merau pasal papan tanda plak kan? Hmm yang tadi tu analoginye...ini pulak cerita disebalik analogi :)

Papan tanda ni kira macam penunjuk arah kan? Bagi kita sebagai orang Muslim, apa penunjuk arah kita? Ya pastinya Al-Quran kan?

Ceritanya hampir sama dengan apa yang di atas tadi...Kenapa dah ada Al-Quran yang lengkap tu pon still ada orang sesat???

Reason dia sama macam yang kat atas tadi.
1. Dah tau tapi takmo ikut. Ish3...jangan kita jadi macam ni...kita dah tau apa yang ada dalam Al-Quran tu semuanya betul...kita ikut je...bukan susah sangat sebenarnya...larangan Allah tu sangat sedikit tapi kita asyik dok fokus kat larangan je memang la kita rasa macam terbatas sangat-sangat kan??

2. Tak jumpa rujukan yang betul.
Yag ni agak kesian sikit. Golongan ni 'ter' rujuk pada orang atatu sumber yang salah...Hmm memangla jadi masalah...So, jadi tanggungjawab kita semua kene tolong golongan macam tu...jangan kita abaikan mereka...nanti kene soal tau.

3. tak faham.
Kalau pak arab ngan mak arab yang cakap arab daripada bayi pun kurang mengerti isi kandungan Al-Quran ni...lagikan kita orang yang bahasa ibundanya bukan bahasa arab. So, apa guna tafsir tu? Dah ada orang yang memudahkan urusan kita tapi kita je yang menyusahkan diri sendiri kan? Lagi satu, sebab tu ayat al-Quran yang pertama ialah Iqra'. Bacalah. Ianya suatu tuntutan kepada kita untuk belajarla kan? So, dalam proses memahami isi kandungan penunjuk arah kita tu, takde salahnye kita belajar bahasa arab. Lagi best kan? kalau Imam doa bahasa Arab kita faham...takdelah main Amin... je.

Choose Your destination :)
salam mujahadah :)




0 comments :

Post a Comment

*Bentang karpet merah*
~Teguran anda amat saya hargai,sebarang perkongsian atau pembetulan fakta amat dialu-alukan~
Terima kasih :D
SIlakan komen

Template by:

Free Blog Templates